Recensioner på Google – bra eller dåligt?

Läser du recensioner på google, eller hur känner du igen en seriös aktör i e-handeln?

Vi har väl alla sett alla dessa annonser på Facebook om kläder och prylar som kan beställas från världens alla hörn? Den ena mer fantastisk än den andra, vissa exakt lika men från olika e-butiker som endast säljer just den varan…”fast såg jag inte nyss en likadan…? Kanske såg fel…” och man kanske slår till och går in via Facebook och klickar ner varan i varukorgen, betalar med sitt kort och väntar på leverans.

Ungefär så lätt vill vi att det ska vara att handla linströ och grovfoder hos oss. Även våra gödselprogram ska vara enkla att administrera och man ska kunna boka tömning snabbt och enkelt online, utan krångel.

Vi jobbar väldigt mycket med kundupplevelser hos oss. Det är det viktigaste vi vet och det vi lägger enorm tid och omsorg på. För att du som kund ska bli nöjd, så långt det bara är möjligt. 

I den bästa av världar hade du som kund fått betalt för att handla av oss! Ja så hade det varit och så mycket tycker vi om och uppskattar dig som kund. Men så har vi våra inköpskostnader, personal och transporter att ta hänsyn till som såklart kostar pengar. Där börjar arbetet med att forma en produkt eller tjänst där kunden faktiskt känner att den fick mer än den betalade för. Med detta jobbar vi ständigt, var dag, för att du som kund ska bli nöjd så långt det är möjligt.

Vi fick dock erfara att så jobbar inte alla.

EQuiCIBUS ville i år göra något riktigt fint för sin personal och sina leverantörer, så vi bokade ett researrangemang. Researrangören var trevliga till en början, men vi upplevde att man pushade väldigt hårt på att vi skulle betala för detta arrangemang väldigt snabbt. Lite för snabbt. Vi anade därför oråd och meddelade arrangören att vi betalar vid ett visst datum, vilket var gott och väl i förväg mot när eventet skulle äga rum. Arrangören började kort därefter skicka krav och hotbrev om inkasserande åtgärder samt ringa upp en av våra medarbetare som först inte förstod vad det handlade om. Vi upplevde det hela mycket oseriöst, så vi uppgav till arrangören att vi ville avboka allt och få tillbaka vår redan betalda bokningsavgift. Detta skulle vi inte få, utan vi skulle betala resterande summa och så skulle de se vad de kunde boka åt oss i så fall. Nu gällde alltså vår bokning inte längre det vi från början hade bokat, utan nu skulle vi bli ombokade på något helt annat. Då avböjde vi att gå vidare med vår bokning överhuvudtaget och ville få tillbaka vår redan erlagda bokningsavgift. Men se det fick vi inte heller. Ärendet var avslutat hette det och vi skulle inte få tillbaka något.

Därefter upphörde kommunikationen med arrangören, varpå företrädaren för arrangören går in på vår företagssida på google och påstår att vi bryter avtal och inte betalar för oss. Detta är inte sant och är endast skrivet för att skada vår verksamhet vilket vi alla tycker är djupt beklagligt.

Så hur viktig är en recension på Google för dig när du ska handla av ett företag för första gången?

För oss är det väldigt sorgligt att den här recensionen ligger där, som ett brännmärke på vår verksamhet där vi kämpar varje dag för att:

  • göra våra kunder nöjda
  • hålla priset nere på vårt linströ så folk har råd att ha häst
  • erbjuda hästägare att få något tillbaka för det fina gödsel deras hästar producerar
  • snabba på leveranserna av linströ ut till våra kunder
  • ta fram nya smarta produkter för stall och hästskötsel
  • osv.

Så ligger den där recensionen där och förstör tillvaron, skrämmer bort kunder som kanske hade kunnat ha sin häst kvar i dessa bistra tider av höga kostnader för allt du måste och är tvungen att göra och köpa.

Självklart ska dåliga företag ha dåliga recensioner, det är det fina med Google. Men vi tycker inte att vi förtjänar den här recensionen överhuvudtaget, då den är skriven som en ren hämndaktion från ett företag som själv knappast haft rent mjöl i påsen.

Så vi behöver din hjälp som kund att få recensioner som faktiskt rör våra produkter och tjänster och kundbemötande.

Tack för att du tog dig tid att läsa – vi hoppas att du gärna vill lämna en positiv recension om oss på Google! 🙏

Mer att läsa

FAQ

Tillbaka Vanliga frågor och svar Vi får väldigt många frågor