FAQ

Vanliga frågor och svar

Vi får väldigt många frågor till oss och vi har därför samlat dessa här under respektive omåde.’

Hittar du inte svaret på din fråga här, maila oss gärna på info@equicubus.se. Vi fyller på frågor efter hand.

EQuiLinum linströ

“Hur mycket linströ går det åt?”

Vi räknar alltid med att  till en boxyta ska det vara ett jämntjockt lager om ca 10 cm i hela boxen när man ströar upp första gången.

Till en box på 10 kvm går det då åt 0,7 kbm strö vilket är ca 4 säckar.

Därefter är vår starka rekommendation att bygga upp en ströbädd, där du endast mockar ut träcken. Med ströbädden gör du sedan av med ca 2 balar linströ per månad till en fullstor ridhäst. Till en ponny, något mindre.

“Men luktar det inte ammoniak när man använder linströ i en djupströbädd?”

Nej det gör det inte, tack vare att ammoniaken kapslas in inuti bälgen på linskäktet. Därför är linströ att föredra till hästar med luftvägsproblem.

“Äter hästarna av linströ?”

Normalt sett inte, då linströ inte är smakligt och innehåller heller ingen energi eller något ämne som hästen lockas att äta av såsom halm eller raps.

Enstaka fall har rapporterats om att någon häst ätit av det, dock har detta allt som oftast kunnat härledas till beteendestörningar i samband med “dieter” av olika slag. Tillgodose därför alltid hästens tuggtid och tuggbehov med ett för din häst passande grovfoder när du använder eller byter till linströ.

“Är det lättmockat?”

Linströ är ett av de mest lättmockade stallströsorterna som finns på den svenska marknaden. Det ska ta max 5 minuter att mocka en box, gör det inte det använder du troligtvis ströet på fel sätt. Fråga oss om vår “Mocka Lätt”-broschyr.

“Jag bor i norra Sverige, fungerar linströ även vid frysgrader?”

Ja det gör det. Linströ fryser aldrig då vätskan kapslas in och därmed inte fryser mellan skäktdelarna. Vid frysgrader kan det upplevs det som “kristallaktigt” men tappar aldrig sin uppsugningsförmåga, fryser aldrig fast och är fortfarande lika lättmockat. 

I norra Sverige är luften ofta torr, vilket gör att många strösorter börjar damma. Det gör inte lin och det ska inte heller vatttnas.

“Måste man vattna lin?”

Vattna ALDRIG lin! Då förlorar du en stor del av uppsugningsförmågan till något så onödigt som vatten.

“Varifrån kommer linet?”

Vårt lin odlas och packas i Frankrike för vår räkning. Det odlas utan bekämpningsmedel och man använder sig istället av barriärodlingar för att hålla borta ogrås och skadeinsekter från jorden.

“Finns det närodlat lin?”

Inom en snar framtid är tanken att kommersiell linodling även ska förekomma i Sverige. Ju fler som handlar linströ, desto mer intressant blir det för lantbrukare att odla detta även i Sverige. 

“Men är det verkligen miljövänligt att importera strö?”

De transportörer som kör vårt linströ från Frankrike tankar uteslutande förnybart bränsle. Vi jobbar ständigt med vårt miljöarbete och ett steg i rätt riktning är att ta hand om det strö vi säljer efter att det använts klart. Vårt nästa steg är att byta ut plastförpackningen mot ett återvinningsbart alternativ.

EQUIfimus gödselhanteringsprogram

“Hur stort måste stallet vara för att få vara med i gödselprogrammet?”

Det finns egentligen ingen gräns från vår sida, men då transportkostnaderna idag är så pass höga så är vår rekommendation att man behöver komma upp i en gödselvolym om minst 22 kubikmeter om året om man bor längre bort än 10 mil från mottagningsstationen. 22 kubikmeter gödsel motsvaras ungefär av 3-5 hästar.

“Varför ska jag betala för hämtningen, ni får ju gödseln av mig?”

Tyvärr är värdet på gödsel idag inte lika högt som vi hade önskat att det vore. Men det är något som vi jobbar på att förändra på sikt. Transportkostnaderna idag är det som är dyrast i vårt program, samt även  hyran av containern. I dagsläget är det mycket svårt för oss att göra något åt detta, men vi jobbar ständigt för att hålla kostnaderna nere genom att samköra kundernas tömningar så långt det är möjligt På sikt kommer vi att även köpa in egna fordon för att ytterligare sänka priset för dig som kund när det kommer till tömningskostnad.

 “Vad händer med min gödsel?”.

Hos oss tas din gödsel omhand och förädlas till produkter som säljs vidare till lantbruk, olika anläggningsprojekt, odlingar etc. Skillnaden är att du får tillbaka en del av förtjänsten vid försäljningen till dessa köpare. Hyr du container och bokar tömning via en containercentral så säljer även de din gödsel. Skillnaden är att du får inte ta del av den försäljningen överhuvudtaget, utan dessa aktörer tjänar pengar på dig och din gödsel två gånger om. Dels när de hyr ut container och tar betalt av dig för att tömma den och dels när de säljer din gödsel vidare utan att betala dig för den. Ge inte bort din linströgödsel!

“Om jag säljer mer gödsel än vad jag köper strö, vad händer då?”

Du kan aldrig sälja mer gödsel än vad du köper in strö, vi räknar alltid ut din gödselmängd utifrån hur mycket strö det går åt. Om gödselmängden vida skulle överstiga ströinköpet innebär det att gödseln till störst del innehåller träck. Dessvärre är inte träck lika näringsrikt som urinmättat linströ och vid provtagning kommer dina nivåer därför att visa på ett lågt nåringsinnehåll vilket direkt gör ditt gödsel mindre värt.

“Varför får man inte blanda in annat strö?”

Det är helt enkelt dels för att vi har avtal med våra gödselköpare att inte sälja gödsel som innehåller något annat än lin p.g.a. olika risker för förekomst av förbjudna bekämpningsmedel, men också att vi är en del av Klimatklivet där kravet på koldioxidneutralt är att det endast är lin som förekommer i gödseln då det skall vara ett förnybart material som används och inte fossila eller trärodukter.

Webbshopen

“Hur mycket kostar frakten?

Det beror helt på vart du bor och hur mycket du beställer. Du kan alltid beräkna din frakt i webbshopen genom att klicka på varukorgen och därefter ange ditt postnummer och beräkna frakten.

“Kan ni skicka med min beställning om ni ändå har “vägarna förbi” till en annan kund?”

Nej, av etiska skäl kan vi inte låta en kund betala full frakt för att sedan skicka med en annan kunds beställning gratis eller till lägre pris på samma leverans. Däremot kan man alltid sambeställa med andra, då utgår en avgift per leveransadress utöver frakten till postnummerområdet.

“Vilka betalningsmetoder finns det?

Vi erbjuder kortbetalning, SWISH-betalning samt faktura och delbetalning via Ecster Pay.

Företag, aktiebolag, handelsbolag samt föreningar kan erbjudas faktura direkt från oss.

OBS! Väljer du faktura som privatperson, se till att betala innan förfallodatum då försent betalda fakturor kan göra det svårt för dig att få handla mot faktura igen hos Ecster Pay.

“När kommer leveransen?”

Under respektive produktbild står leveranstiden och den gäller oavsett leveranssätt. Vi gör inga undantag från leveranstiderna och det är turordning som gäller.

“Jag var inte hemma när min order skulle levereras, vad händer nu?”

Var alltid noga med att kontrollera på din beställning att du har lämnat rätt telefonnummer så att chauffören kan få tag på dig innan leverans. Svara på SMS och samtal från chauffören. Får chauffören inte tag i dig ställs din leverans i bästa fall av vid din tomtgräns, i värsta fall körs den till en terminal och du får betala för att få den utkörd. Transportörerna har ett stressat schema där de inte kan bli stående hos en kund. De måste snabbt vidare till andra kunder.

Jag bokade leveransalternativet där jag skulle lossa själv, men jag har ingen maskin, lossar transportören ändå?”

Nej det gör de inte! De kör tillbaka din leverans eller ställer den på en närbelägen terminal och du får själva boka och betala en utkörning med en bil som kan hjälpa dig att lyfta av din leverans. Boka inte “lossa-själv”-alternativet om du inte kan lossa själv.

“Om jag vill ha strö innan jul och nyår, när måste jag senast beställa?”

För att vi ska hinna leverera ditt linströ behöver vi ha din beställning senast 1 december!

Mer att läsa